Learning agility
Succesvol veranderen
Learning Agility: de cruciale vaardigheid om je succesvol te ontwikkelen
De 5 dimensies van Learning Agility
Change Agility
.
Hoe nieuwsgierig zijn medewerkers? Met name in heel nieuwe situaties? Vinden ze het leuk om geprikkeld te worden door nieuwe ideeën en impulsen? Stappen ze graag uit de comfortzone? En gaan ze de uitdaging in nieuwe, onbekende situaties aan? Mensen die hoog scoren zien leren als een proces, zijn altijd nieuwsgierig en bovenal zien fouten maken als een mogelijkheid om sneller te leren en experimenteren daarom meer
Stuur niet gelijk aan op resultaat, laat mensen eerst ontdekken.
Stimuleer fouten maken, dat is de snelste manier van leren
Maak mensen bewust van hun nieuwsgierigheidssignalen
People Agility
.
Hoe leren medewerkers van en met elkaar? Hieronder valt ook het geven van bruikbare feedback en het begrijpen en leren van anderen door het voorbeeld van anderen te volgen. Medewerkers zijn bereid om van elkaar te leren en hebben dus oprechte aandacht bij de ander en overwegen ook oplossingen van andere mensen om tot een uiteindelijke optimale oplossing te komen. Deze agility-vorm is 1 van de belangrijkste om sneller effectief gedrag te laten zien in een nieuwe situatie.
Koppel een ervaren medewerker aan iemand met potentie
Stimuleer samenwerken, bemoei je als leidinggevende niet teveel met het werk
Creëer plekken waar je kan samenwerken
Mental Agility
.
Hoe gaan medewerkers om met uitdagende situaties en verschillende invalshoeken? Hoe is hun analytische vermogen en objectiviteit? Bij mental agility is het belangrijke om eerst diverse invalshoeken te onderzoeken, voordat men een conclusie trekt. Je brein uitdagen om diverse invalshoeken te laten zien, helpt om meer informatie uit de situatie op te nemen en sneller te leren in de situatie.
Laat mensen vanuit diverse invalshoeken naar problemen kijken
Stimuleer brainstormen
Zorg dat je iemand in het team hebt die altijd net even anders denkt, het gesprek open houdt
Results Agility
.
Results agility beschrijft medewerkers die resultaatgericht en onderzoekend zijn naar het verbeteren van die resultaten. Ze zijn doelgericht en gedreven. Het gaat dus niet enkel om doelen stellen, maar ook in veranderingssituaties constant naar de meest effectieve weg te zoeken, constant de resultaten willen verbeteren. Deze mensen hebben vaak een hoog doorzettingsvermogen om tot een bepaald resultaat te komen.
Zorg voor heldere doelen, hoe die bereikt worden, bepaald men zelf
Kijk welke mensen oog hebben voor altijd dat stapje extra verbeteren
Bepaal wat gewenst is en wat het ultieme doel zou zijn
Self Awareness
.
Is de allerbelangrijkste dimensie van Learning Agility. Leren van feedback die je zelf opdoet en krijgt van anderen zorgt ervoor dat je snel ziet welke informatie bruikbaar is. Wat werkt wel in een nieuwe situatie en welke skills moet je nog echt ontwikkelen. Medewerkers die beschikken over zelfreflectie en feedback vragen. Die zicht hebben op hun sterke en zwakke eigenschappen en hier ook ontwikkelingen op door willen voeren, zijn veel sneller effectief in een nieuwe situatie en zien feedback als een constante manier van leren.
Bevorder feedback en feedforward geven.
Leer mensen reflecteren op het eigen handelen
Kijk hoe de reflectie ingezet kan worden in een doorlopend ontwikkelplan
Meer weten over Learning Agility
Wie bieden diverse oplossingen waarmee u de Learning Agility van de medewerkers:
- in kaart kan brengen
- kan ontwikkelen
- persoonlijk ontwikkelplan kunt maken